De zelfrijdende auto & de autoverzekering

Lekker achterover leunen en een filmpje kijken terwijl je auto zichzelf (en jou) rijdt. Klinkt nog altijd een beetje als toekomstmuziek, maar autofabrikanten zijn al best ver met de ontwikkelingen van de zelfrijdende auto. Voorlopig moet de bestuurder zijn handen nog aan het stuur houden, maar naar verwachting komen over vier jaar de eerste compleet zelfrijdende auto’s op de markt. Een belangrijk vraagstuk hierbij blijft: wie is er aansprakelijk als er een ongeluk gebeurt met een compleet zelfrijdende auto? De ‘bestuurder’ of de autofabrikant?

zelfrijdende auto

Automatische piloot op snelweg
De tijd is er nog niet rijp voor om volledig zelfrijdende auto’s de weg op te sturen. Maar auto’s voorzien van hulpsystemen en bijvoorbeeld een automatische piloot, zoals de Tesla Model S, zijn er wel degelijk. In Nederland zijn er zo’n 2.000 mensen in het bezit van deze auto. Met behulp van sensoren en camera’s kan de auto zelf van rijbaan wisselen, afstand houden van de auto die voor hem rijdt en remmen als hij te dichtbij komt. Voorwaarde daarbij is wel dat je het systeem enkel op de snelweg mag gebruiken en je volgens Tesla alsnog zelf verantwoordelijk bent voor de besturing. Ook bij een ongeval.

Bestuurder nog zelf aansprakelijk
Oké, stel je neemt dat risico op je, dan hebben we nog wel een hobbel te nemen. Het is in Nederland namelijk wettelijk niet toegestaan om auto te rijden zonder handen aan het stuur. Je kunt zelfs een boete krijgen als je je hier niet aan houdt – ook als je auto in de automatische piloot rijdt. Veroorzaak je een ongeval terwijl je zonder handen rijdt? Dan kan het zelfs zo zijn dat je autoverzekeraar de schade niet vergoedt. De bestuurder is zelf aansprakelijk.

Veilig Verkeer Nederland heeft aangegeven de automatische piloot van Tesla onverantwoord te vinden. De vereniging is bang dat mensen de handen niet aan het stuur houden en de verleiding niet kunnen weerstaan om deze functie buiten de snelweg te gebruiken. Helemaal ongelijk zal de vereniging hierin niet hebben.

Wie is er aansprakelijk?
Als in de toekomst, naar verwachting in 2020, de eerste compleet zelfrijdende auto’s op de markt komen wordt aansprakelijkheid een belangrijk issue. Want als je je handen niet meer aan het stuur hoeft te houden en ook opletten niet meer nodig is, wie is dan aansprakelijk bij een ongeval? De fabrikant? De softwareontwikkelaar? Het zou dus zo kunnen dat de autoverzekering zoals we hem nu kennen met de komst van de zelfrijdende auto verdwijnt.

Wetgeving moet worden aangepast
En dan hebben we de wetgeving nog. Want voordat de compleet zelfrijdende auto’s de weg op mogen, moet de wet hierop aangepast worden. Een bestuurder is nu nog verplicht zelf controle over het voertuig te houden. En ondanks dat dat in het Verdrag van Wenen centraal is vastgelegd gelden in Europa nog wel verschillende regels voor de afstand tussen auto’s. De minimale afstand(en) die hierin worden genoemd, moeten gelijkgetrokken worden.

Bron: Autowereld.com